Artikler > Indfaldsvinkler til at komme i gang med at lave sange med børn

Indfaldsvinkler til at komme i gang med at lave sange med børn

 

Prøv at synge alt hvad du vil sige til børn og kolleger – som inspiration til alle og for at komme over blufærdighedstærsklen. Prøv at gennemføre en hel dag – det rykker noget !!!!!

Optage børnenes sang på bånd og gentage til det ”sidder”.

Syng børnenes egne sange til de bliver melodifaste og alle kan synge med.

Syng en vittighed eller syng et eventyr du kender eller syng et helt personalemøde hvor alle punkter gennemgås i sang.

Prøv at opfordre jeres forældre til at gøre det samme derhjemme.

Lav ugens melodigrandprix hvor børnene ( og I voksne !!! ) synger egne sange for hinanden.

Lav sange når I er ude at gå tur – så har I en god rytme i jeres skridt.

Syng under forskellige akustiske forhold : under et tæppe, på badeværelset, i en skov, gennem et plasticrør, i mikrofon, i en tunnel, osv.

Leg med toner og stemme med pergamentpapir om en kam ( ”Freddy Fræk fløjte” )

Få det i det hele taget gjort trygt at kunne sige : ”Prøv at høre hvad jeg har lavet !!”

Indfaldsvinkler til udvikling af sangenes form

  • A stykke og B stykke = vers og omkvæd
  •  A stykke, B stykke og C stykke = vers, omkvæd og mellemvers med helt anden melodi som måske kun synges én gang i sangen.
  •   Ekko form = nogen synger noget – andre gentager.( ”Jeg hedder Peter” – ”han hedder Peter” )
  •  Call / response  (Spørgsmål / svar )= nogen synger noget – andre gentager noget andet = ny sanglinie og nyt svar. ( ”Er der nogen her der har sure tæer” – ”det har jeg  jeg har sure tæer” )
  •  Forsang  / fast svar = et vers / en linje synges og efterfølges af bestemt sanglinie som svar. (”I går var jeg til en fed koncert” – ”sild og makrel du ka gør det selv” – ”Jeg dansed og jeg svansed hele natten lang” – ”Sild og makrel du ka gør det selv” )

 

Elementer der kan ændre / udvikle sangen :

1.      Tempo – prøv at synge i forskellige tempi

2.      Styrke – prøv at synge i forskellig styrke

3.      Intensitet = kombination af styrke og tempo med styrke og temposkift mens man synger.

4.      Stilhed – prøv at lege med ”huller”/ stilhed i sangen

5.      Periode – prøv at lege med rytmisk gentagelse af ord eller linier i sangen

6.      Klang – prøv at lege med klangfarven i sangen – syng vredt / glad / ked af det / vrænget / indsmigrende / blidt / råt – alle mulige måder der også er med til tolkning.

7.      Frasering – prøv at lege med forskellig måde at synge de enkelte ord og sætninger. Prøv at synge korte ord langt og lange ord brudt op.

 

Michael Madsen © 2002
 
Sprogets musikalske oprindelse

Fra eksperimenter til musik

Indfaldsvinkler til at komme i gang med at lave sange med børn

Hvordan får man skabt et miljø hvor børn laver sange selv

Sproget spræller

Mellem oplevelse og læring

Tilgange til forståelse af rytme og periodefornemmelse


   

 


MICHAEL MADSEN - EMBORGVEJ 63, BOES - 8660 SKANDERBORG - +45 8788 5200 - +45 2212 7373

Print denne side